|
Ik ben Sam Jagers ik ben 16 jaar en ik ben altijd wel in voor een spelletje schaken of backgammon, en go lijkt me ook wel weer eens leuk.
Aleen vroeg ik me af of jij kan bridgen? Veel mensen denken dat het een saai spel is voor saaien mensen, en mensen die het wel leuk lijkt denken dat het op geluk is gebaseert omdat het met kaarten word gespeeld. Maar ijgenlijk is het het meest geavanceerde abstracte spel dast er bestaat. Dit komt omdat de hand die word gedeeld steeds het zelfde blijft, en alleen de mensen wisselen. Je speelt het ook nog eens met z'n 4en Noord, zuid, oost, west waarbij noord en zuid een team vormen, en oost en west. Je wint op basis van het percentage van wat je maximaal had kunnen winnen(zonder fouten heb je 100% (bijna nooit gebeurt in de geschiedenis.) Het is trouwens ook het spel waarvoor speelkaarten zijn uitgevonden(jokers zijn later toegevoegd). En er zijn ongeveer evenveel regels als bij warhammer.
En als je niet kan bridgen heb ik ook nog cirondo thuis liggen. Dat is een soort van variant van schaken alleen kan het met zijn 2en of met zijn 4en wordden gespeeld, en word het op eenrond bord gespeeld. Ik heb nog nooit de kans gehad om het te spelen dus het lijkt me welk leuk om een keer te proberen.
Zeg maar wat je wilt doen en dan kunnen we een keer afspreken in de dobbelsteen. Ps: Ik thuis nog een heel mooi baggammon spel liggen. Een leren koffertje met ceramice stenen en dobbelstenen. Er zit zelfs een speciale dobbelsteen bij, voor met geld te spelen. (Het is een zeszijdige met de cijfers 2, 4, 8, 16, 32, 64)
|